Skip to main content

Soft Skills Nedir? Nasıl Geliştirilir ve Vurgulanır?

“Soft skills”, adayların nasıl çalıştığıyla ilgili teknik olmayan soyut becerilerdir. Meslektaşlarınızla nasıl etkileşim kurduğunuzu, sorunları nasıl çözdüğünüzü ve işinizi nasıl yönettiğinizi içeren bu beceriler; son dönemde iş hayatında oldukça önem kazanmış durumda. İster yeni bir iş arayışında olun ister mevcut pozisyonunuzda ve şirketinizde yeni kariyer fırsatları yakalamaya çalışıyor olun, bu beceriler sizin için oldukça değerli!

Gelin 2020’de insan kaynakları profesyonelleri başta olmak üzere uzmanların favorisi haline gelen “soft skills”e bir göz atalım!

Soft Skills Neleri İçeriyor?

Mesleğimiz ne olursa olsun nasıl çalıştığımız, teknik detaylar bir yana bırakıldığında oldukça önemlidir. İnsanlarla kurulan ilişki, geliştirilen iletişim becerileri yaptığınız işi daha değerli kılar. Bu anlamda geliştirdiğiniz ya da geliştirmekte olduğunuz dinleme, anlama, konuşma üçlüsünü içeren iletişim becerileri, zaman yönetimi, empati yeteneği, problem çözme, takım çalışması, sorumluluk alabilme, liderlik becerileri bu kapsama girer.

İşe alım ve mülakat profesyonelleri değişimlere ayak uydurabilen, fark yaratabilen ve yalnızca teknik bilgi barındırmayan adayların peşinde olduğu için bu kriterlere oldukça önem vermekte. Bu becerilerin adaydaki varlığı potansiyel bir başarının habercisidir. Teknik anlamda muhteşem okulların bölümlerinden mezun yüzlerce kişi bulunabilirken bu tarz beceleriler hakkında yetkinliği bulunan adaylar sayıca oldukça sınırlıdır.

Tutumlarınız ve sezgilerinizle de ilgili olan bu tarz beceriler, kanıtlanması açısından da pek kolay değildir. Kendinizi olduğunuzdan fazlası olarak tanıtmaya çalışmanızın sizi itici bir aday konumuna çekeceğini aklınızdan çıkarmamalısınız. Unutmayın ki mülakatınızı gerçekleştiren uzmanlar, ilk günden itibaren tüm bu niteliklere ve deneyime sahip olmanızı beklemeyecekler. Yine de çalışacağınız rolde bu becerileri öğrenmeye açık olduğunuzu bilmeleri onlara iyi gelecek.

Her meslek grubunda “soft skills”le karşılaştığımıza değinmiştik. Örneklemek gerekirse bir doktor olduğunuzu varsayın. Cerrahi anlamdaki becerileriniz ne kadar fazla olursa olsun duygusal zeka, güvenilirlik ve iletişim becerilerinizle hastalarınızın sizi dikkate almasını ve size güvenmesini sağlamanız gerekir. Tüm bunlar olmadan sizi dikkate alacak hastanız da olmayacağı için mesleki becerilerinizin zamanla köreleceğini ya da sizi tatmin etmeyeceğini söyleyebiliriz. Tahmin edebileceğiniz üzere satış, pazarlama gibi departmanlarda ikna kabiliyetine dayalı işlere imza atıldığı için bu beceriler çok daha önem taşır halde.

Nasıl Kazanılır?

Eğer bir süredir çalışıyorsanız ya da üniversite hayatınızı bazı sosyal faaliyetler ve öğrenci kulüpleriyle geçirdiyseniz yüksek ihtimalle “soft skills” kavramı sizde oluşmuş, belli bir oranda da gelişmiştir. İş dünyasında mutsuz bir müşterinizin bir sorununu çözmeye yardımcı olmuş ya da çeşitli okul birimlerini ikna etmeye çalıştıysanız problem çözme ve ikna yeteneklerinizi kullanmışsınızdır.

Bu becerileri deneyimlerinizle geliştirebilirsiniz fakat size iş hayatınızda idol olarak aldığınız ya da severek çalıştığınız yöneticiniz tarafından bile yıllar sonra kazandırılabilirler.  Yine de bu becerilerin sizi bir gün gelip mecbur bırakmasını beklemek yerine geliştirmeniz gerekenleri düşünebilirsiniz. Örneğin sorunlar hakkında müdürünüzle tartışmak yerine siz çözüm üretmeyi deneyebilirsiniz ya da ekip arkadaşınızın zorlandığını gördüğünüz noktada ona katılmayı teklif ederek süreçleri iyileştirebilirsiniz.

Mülakatlarda işverenler genellikle bu tarz becerilere sahip olup olmadığınızı direkt olarak sormazlar. Bunun yerine onları kullanabileceğiniz durumları size sunarlar ve sosyal becerilere sahip olup olmadığınızı değerlendirmek için ne yapacağınızı sorarlar.

Nasıl Vurgulanır?

Yeni bir işe başvururken ve mülakatına hazırlanırken o işle ilgili becerilerinizin yanı sıra sosyal becerilerinizi de vurgulayın. Hazırlık yaparken istediğiniz işle ilgili sahip yukarıdaki yeteneklerin bir listesini yapın, ardından size göre o işin gerektirebileceklerini sıralayın. Finalde listeleri karşılaştırırken dürüst olmaya özen gösterin.

Mülakat esnasında ise kendinizden bahsederken cümlelerinize tutarlı ve dozunda olacak şekilde bu becerileri serpiştirin. Görüşmeyi yapan kişi konuşurken çok dikkatli şekilde onu dinlediğinizi hissettirir, göz temasına dikkat ederseniz kolayca dinleme becerilerinizi kanıtlamış olursunuz. Sözel olarak sosyal becerilerinize değinebileceğiniz gibi onlardan bazılarını CV’nizdeki “yetenekler ve beceriler” kısmında konuk edebilirsiniz.

blog.youthall.com